Eén van de grootste problemen waar mijn klanten mee worstelen is dat ze graag veel en vaak naar buiten willen treden, maar dat ze voor iedere uiting (flyer, sociale media post) beroep moeten doen op de marketing- en designafdeling. Die afdeling raakt zo overbelast en iedereen moet lang wachten tot zijn flyer klaar is, of iets kan posten op de sociale media. Dit was ook het geval bij Heerhugowaard Sport N.V. Deze organisatie heeft als doel het exploiteren en beheren van gemeentelijke sportaccommodaties. Ook het zwembad van Heerhugowaard valt eronder. In september 2021 ging ik bij dit bedrijf aan de slag.
Bij Heerhugowaard Sport N.V. hoorde ik het volgende: 'We willen herkend worden in de markt; ons merk versterken. Daarom proberen we zoveel mogelijk merkuitingen te verspreiden, consistent in onze huisstijl. Maar de druk op onze marketing- en designafdeling wordt steeds groter en vaker een extern designbureau inschakelen is te kostbaar.'
De oplossing die ik aandroeg, was te gaan werken met een 'Brand Portal'; Daarmee kunnen individuele medewerkers zelf aan de slag om in de huisstijl hun marketing-uitingen op te maken, zodat alles er professioneel uitziet. Niemand is meer afhankelijk van de designer, maar kan zelf uitingen produceren. Dat komt de naamsbekendheid uiteraard ten goede. En die is noodzakelijk om nieuwe klanten aan te trekken.
Dit leverde Heerhugowaard Sport N.V. een enorme tijds- en kostenbesparing op. Dat komt door het volgende: In hun online Portal maken, bestellen en verspreiden alle medewerkers nu zelf kwalitatieve merkuitingen. Zij creëren hierdoor meer merkuitingen in minder tijd, zodat de zichtbaarheid in de markt wordt vergroot en het merk wordt versterkt. Zonder hierbij afhankelijk te zijn van externe designers en zonder hoge druk op de interne designers. Wat voorbeelden van wat er inmiddels is bereikt:
- De medewerkers van Heerhugowaard Sport N.V. maken nu binnen enkele minuten een kwalitatieve merkuiting, zoals een flyer, poster of social media post.
- Ze bestellen zelf hun gemaakte merkuiting bij één van hun huisdrukkerijen via de online Portal.
- Ze posten direct hun social media uiting op hun online kanalen.
- Ze bestellen zelf hun bedrijfskleding en ander promotiemateriaal.
- Ze vinden en delen binnen twee klikken alle benodigde afbeeldingen en communicatie-uitingen.