Home
Contact
Aanmelden
KENNIS & KOFFIE
Esther Blok over 'Templatisering in design' 

grip op de huisstijl dankzij templatisering in design.

Veel organisaties hebben last van een wirwar aan communicatie-uitingen.
Wanneer er in een organisatie door veel verschillende medewerkers, afdelingen en/of locaties communicatie-uitingen worden verspreid is het lastig om alle uitingen strak in de huisstijl te zetten. In de praktijk ontstaat hierdoor vaak een wirwar aan uitingen en loopt men tegen het volgende aan:

  • De huisstijl is ooit professioneel ontworpen maar is inmiddels weer 'vertroebeld'.
  • Iedereen voert de huisstijl op zijn eigen manier door.
  • Er zit geen herkenbare lijn (meer) in de communicatiemiddelen. 
  • Voor elke uiting moet een beroep gedaan worden op de communicatie-afdeling.
  • De druk op de communicatie-afdeling neemt toe.
  • Collega's 'knutselen' zelf communicatiemiddelen in elkaar.
  • Er worden externe designers ingezet en de kosten daarvan stijgen.

De organisatie raakt de grip op de huisstijl kwijt en staat op den duur onherkenbaar of onprofessioneel in de markt.

Dat kan anders! Kom naar de kennisbijeenkomst over templatisering in design en ontdek nieuwe strategieën voor het ontwerpen en verspreiden van jullie communicatie-uitingen. 

Over Esther Blok
Esther begon ruim 7 jaar geleden zelfstandig als designer, na een carrière als designer en art director bij bedrijven als NCOI Opleidingsgroep. Vanuit Alkmaar richtte zij zich op het ontwikkelen van visuele identiteiten. Gaandeweg kwam het idee van templatisering steeds vaker bij haar op.

'Het gebeurde regelmatig dat een klant overwoog de huisstijl te restylen, omdat ze vonden dat die er niet meer goed uitzag. De huisstijl was echter meestal niet het probleem, maar het consequent doorvoeren ervan wel! Het komt veel bedrijven vast bekend voor: medewerkers knutselen zelf iets in elkaar, bijvoorbeeld in Canva. Het gevolg is een vertroebelde huisstijl.' 

Het lijkt bijna een tegenstrijdig idee: als ontwerper ontwerpen templatiseren zodat klanten zelf communicatie-uitingen kunnen maken. ‘Het gaat er echter om het gros van de standaardvragen te elimineren met geautomatiseerde sjablonen en zo tijd te winnen voor de echt creatieve acties.’

Prindustry interviewde Esther over templatisering in design. Dit werd onder andere gepuliceerd door PrintMatters. Naar aanleiding van dit artikel spreekt Esther binnenkort tijdens de kennisbijeenkomst Kennis & Koffie. Wil je hierbij aanwezig zijn? Mail dan naar Steve van Samen naar een Sterk Merk.