Estherblok.nl maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Lees ook het privacybeleid.

Akkoord
Niet akkoord

Download gratis ebook: In 5 stappen een perfect werkend Brand Portal implementeren >>> 

Van onbekende lezer naar vaste klant

Stel je voor… Je loopt al een tijdje rond met een probleem of een uitdaging. Dan kom je via Google of social media terecht op een blog van iemand die je nog niet kent. Na het lezen van de blog is je interesse gewekt. Deze persoon inspireert je, iemand om in de gaten te houden dus! Je sluit de blog en gaat over tot de orde van de dag. Aan het einde van de dag weet je al niet meer zeker hoe de schrijver van de blog heette. Of waar je deze tegen bent gekomen. Daar ga je morgen even achteraan! Maar morgen wordt een week en na een week ben je de blog eigenlijk ook alweer vergeten…

Laten we er eens vanuit gaan dat jij de blog hebt geschreven en dat ik die lezer was. Dan ben je mij dus zomaar als potentiële klant misgelopen. En dat is jammer, want je had me van mijn probleem af kunnen helpen. Jij hebt immers de oplossing – maar ik weet dat nu niet. En jij weet niet dat ik geïnspireerd raakte door je blog.

Hoe kan je er dan voor zorgen dat er wél een band wordt opgebouwd met de lezer, zodat deze uit kan groeien tot klant? In deze blog vertel ik je er alles over, zodat jij het op jouw website anders aan kan pakken.

Een aantrekkelijke blog

Het begint allemaal bij het aanspreken van de lezer. Als je hierin slaagt, is de basis voor een samenwerking gelegd. Een blog is een mooie manier om een bezoeker van je website aan te spreken en te inspireren. Maar daarna is het een kwestie van doorpakken!

Het online genereren van klanten werkt namelijk in 3 fases: aanspreken, binden en verkopen. In het geval van deze blog kun je zeker zeggen dat je iemand hebt aangesproken. Je hebt iemand geïnspireerd; wauw! Super goed gedaan. Maar dan nu... het binden, het verkopen. Daar heb je de kans niet voor gekregen. Laten we dat stuk dus nog even aanscherpen.

Laat het vertrouwen groeien

Even terug naar je blog. Stel je voor dat je aan het eind had gevraagd of ik meer van je wilde lezen? Of een gratis te downloaden e-book of stappenplan had aangeboden dat al een stukje van mijn probleem zou oplossen? Of dat je me had uitgenodigd voor een webinar of, helemaal bijzonder: een online gesprek?

Ja, dat had ik zeker gewild. Je hebt mij namelijk het gevoel gegeven dat je mijn probleem kunt oplossen. Dat jij de expert bent waar ik heen moet. Dus ja, ik wil wel meer lezen. En misschien ook wel met je in gesprek. Maar het voelt veiliger om eerst iets meer van je te lezen... Dus ik zou je stappenplan downloaden. En dan... Dan komt het stappenplan in mijn mail en klik ik je website weg. Toch?

Nee! Want dit is hét moment waarop ik voor je opensta. Dus je stuurt me eerst automatisch door naar jouw zogenaamde ‘bedankpagina’. Een pagina waarop je me bedankt voor het downloaden van jouw stappenplan, en me weer een aanbod doet. Misschien nodig je me in een video wel uit voor een gratis online gesprek. Of bied je me een betaalde online training aan.

In elk geval laat je me niet meteen los. En dat doe je goed. Want nu ik de ping van mijn mail hoor weet ik dat je het stappenplan hebt gemaild, zoals je beloofde. En als je me op video ook nog eens uitnodigt voor een online gesprek, begint mijn vertrouwen in jou echt te groeien. Dus meld ik me aan voor een gesprek. Wauw, ik ga jou in het echt spreken!

Laat me niet zomaar gaan!

Oké, nu klik ik je website weg en wacht ik rustig af tot ons gesprek. Toch? Nee, zo snel laat je me toch niet gaan hoop ik? Ik weet eigenlijk nog helemaal niet zoveel van je… Na het maken van de afspraak voor ons gesprek, ga jij je daarom per mail eerst aan me voorstellen.

Dus ik krijg niet alleen een bevestiging van ons gesprek, maar misschien ook wel een video waarin jij wat meer over jezelf vertelt. Daarna ontvang ik nog wat referenties van mensen die jij allemaal hebt geholpen met een soortgelijk probleem als het mijne. En misschien licht je voor ons gesprek ook al een tipje van de sluier over welke oplossing jij voor mijn probleem ziet. Welk programma je hebt ontwikkeld voor mensen zoals ik.

Want als je me dan belt, dan weet ik al dat jij me kan helpen. Dan weet ik al dat anderen daar enorm veel baat bij hebben gehad, en hoe je dat ongeveer doet. En dat ik wil dat jij mijn probleem gaat oplossen. Gefeliciteerd, je bent een klant rijker!

In het kort…

Online werkt eigenlijk net als offline. Je moet iemand weten te raken, dan bouw je een band op en daarna is het pas tijd om iets te verkopen.

Dus even concreet: wat moet je ook alweer allemaal online zetten?

  • Een goede blog
  • Een link naar je gratis weggever (zoals een e-book of stappenplan)
  • Een bedankpagina waarop je een kennismakingsaanbod doet (zoals een gesprek of webinar)
  • Een geautomatiseerde reeks e-mails om met jou en je aanbod kennis te maken

Ik zou zeggen, ga ervoor. Ik ben benieuwd naar je!

PS1: wil je meer weten over hoe je website en je branding kunnen zorgen voor een continue stroom aan klanten?
Download dan gratis mijn e-magazine boordevol tips ;)

PS2: houd je van luisteren? Ik heb over dit onderwerp ook een podcast gemaakt. Klik hier om hem te beluisteren.

 

Creëer ook een vrijer leven

Download gratis mijn e-book 'In 10 stappen naar een vrijer ondernemersleven' en ontdek:

⭐ hoe jouw website automatisch klanten binnenhaalt.
⭐ hoe jouw branding klanten aantrekt als een magneet.