Estherblok.nl maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Lees ook het privacybeleid.

Akkoord
Niet akkoord

Voor wie maak je eigenlijk een website?

Waarschijnlijk heb je je eigen website al meerdere keren bezocht om te kijken hoe deze eruitziet voor een potentiële klant. Heb ik geen spelfoutje over het hoofd gezien? Is die ene foto nou echt de beste keuze voor mijn homepage? En ga zo maar door. Na al die bezoekjes is je website natuurlijk helemaal af – yes!

Maar heb je er ook weleens over nagedacht wie jij op je website aan wil spreken? En dan bedoel ik niet een uurtje nadenken over je doelgroep, maar echt tot in de diepte onderzoeken: 

  • Aan wie de teksten op je website zijn gericht
  • Wie de beelden op jouw homepage moeten aanspreken

Dit is namelijk de klant voor wie jij het allerliefste werkt. De klant waar je energie van krijgt en waar je er nog veel meer van wil hebben. Jouw ideale klant. Maar: wat wil jouw ideale klant nu precies zien en lezen? Waarmee overtuig jij je ideale klant om samen te gaan werken?

Het antwoord op deze vragen vind je na het doen van een diepteonderzoek. Wil je weten wat een diepteonderzoek is en hoe je het uitvoert, lees dan gauw verder!

Jouw ideale klant

Stel je voor… de teksten en beelden op jouw website zorgen ervoor dat jouw ideale klant zich meteen tot je aangetrokken voelt. Dat hij of zij denkt: ja! Met deze persoon wil ik werken.

Dit scenario is eigenlijk hét startpunt voor al je marketing- en communicatie-uitingen. En dus ook voor het maken van je website.

Maar om je ideale klant aan te spreken is het belangrijk om eerst in de huid van je ideale klant te kruipen. Zodat je inzicht krijgt in de angsten, dromen en verlangens van jouw klant. Want wanneer je deze problemen en verlangens benoemt op je website, voelt jouw ideale klant herkenning en erkenning.

En iemand die zich erkent voelt zal zoveel makkelijker bij jou aanhaken dan iemand die zich niet aangesproken voelt.

Om jouw ideale klant echt te leren kennen is het daarom waardevol om een diepteonderzoek naar hem of haar te doen.

De diepte in

Een diepteonderzoek – leuk gezegd maar wat is dat dan precies? Geen nood: 9 van de 10 ondernemers heeft nog nooit zo’n onderzoek gedaan. Eerlijk gezegd behoorde ik ook lange tijd tot deze groep. Ja, ik wist wel globaal wie mijn doelgroep was, maar lang niet zo specifiek als ik dat nu weet. Sinds ik een jaar geleden mijn eigen diepteonderzoek heb gedaan ben ik me ervan bewust wat mijn ideale klant denkt, voelt, ziet en hoort.

Ik weet nu:

  • Hoe oud hij is.
  • Van welke series en podcasts hij houdt.
  • Welke magazines hij leest.
  • Op welke social media kanalen hij zich bevindt.
  • Op welke zoekwoorden hij googelt.
  • Door wie hij zich laat inspireren.

Dit en nog veel meer ben ik achter gekomen door een diepteonderzoek te doen. Daarin schuif je als het ware met je favoriete klant aan tafel en probeer je jezelf volledig in hem of haar te verplaatsen. Je gaat voelen wat je klant voelt. Welke pijn en problemen iemand heeft. En welke dromen en welk verlangen.

Als je je zo bewust bent van de gevoelens van jouw ideale klant voel je ook heel goed hoe je diegene kan helpen, en met welke woorden je dat duidelijk kunt maken. Omdat je precies weet wat het probleem is waar je klant tegenaan loopt en hoe je jouw oplossing hiervoor het beste kan beschrijven.

Als dit de basis is voor jouw teksten, worden het gegarandeerd pakkende teksten. Niet alleen voor je website; ook voor je social media kanalen en al je andere uitingen.

Jouw eigen onderzoek

Ben je na het lezen van mijn blog enthousiast geworden en wil je een eigen diepteonderzoek doen? Dan heb ik goed nieuws voor je! Samen met online business manager Eline Landgraf heb ik een werkboek ontwikkeld waarin je je eigen onderzoek kan doen naar je ideale klant.

Wij gebruiken dit werkboek allebei als startpunt voor al onze klanten. Wanneer zij het werkboek hebben ingevuld weten wij namelijk exact wie hun ideale klant is, en kunnen wij aan de slag met tekst en beeld. Zo wordt hun website en e-mail funnel gevuld met ideale teksten en beelden voor hun ideale klant.

Dit werkboek bieden we nu ook aan niet-klanten aan. Omdat wij vinden dat echt iedereen dit onderzoek zou moeten doen. Dat het de basis vormt voor je website en alle andere uitingen.

En, zo vinden wij, dit onderzoek zou minstens 1 keer per jaar uitgevoerd moeten worden. Jij groeit, je bedrijf groeit en daarmee verandert je ideale klant: die groeit als het ware met je mee en vraagt daarom om een andere benadering dan de eerste klant van je bedrijf.

Tip: neem voor het invullen van het werkboek echt je tijd en je rust. Zo kom je tot de meest waardevolle informatie en is de eerste stap naar gerichter communiceren met je potentiële klant gezet!

Ik wens je veel succes, eyeopeners en een sterke connectie met jouw ideale klant toe!

En mocht je vragen hebben, stuur me dan gerust een berichtje. Dan kijk ik met je mee.

 

 

Creëer ook een vrijer leven

Download gratis mijn e-book 'In 10 stappen naar een vrijer ondernemersleven' en ontdek:

⭐ hoe jouw website automatisch klanten binnenhaalt.
⭐ hoe jouw branding klanten aantrekt als een magneet.