Estherblok.nl maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Lees ook het privacybeleid.

Akkoord
Niet akkoord

Download gratis ebook: In 5 stappen een perfect werkend Brand Portal implementeren >>> 

Van dienstenpagina naar verkooppagina

In mijn vorige blog verwees ik een aantal keer naar de pagina voor je belangrijkste dienst. Maar wat moet er op zo’n dienstenpagina staan? Hoeveel details moet je er eigenlijk op zetten? Wat wil een potentiële klant nu écht lezen? En wat niet? In deze blog ga ik hier uitgebreid op in.

Dienstenpagina?
De dienstenpagina: een van de belangrijkste pagina’s van je website, die er helemaal op gericht is de bezoeker een bepaalde actie te laten ondernemen. Dit is namelijk hét deel van je website dat speciaal is ontworpen voor het verkopen van je aanbod. Het is daarom belangrijk dat je jouw dienstenpagina inricht als een verkooppagina.

Voor ik je ga vertellen hoe je deze pagina optimaal kan inrichten, heb ik eerst nog wat algemene tips:

  • Focus op 1 dienst per pagina. Maak het de bezoeker niet onnodig ingewikkeld door te veel keuzes te geven.
  • Houd je doel voor ogen; wat wil je bereiken met je pagina? Wil je dat de bezoeker een afspraak met je maakt of je dienst meteen koopt? Op dat ene doel richt jij je hele pagina in. Je kan buttons of links plaatsen die naar de actie linken en eventueel op meerdere plekken herhalen.
  • Maak de pagina niet te druk. Functioneel bewegend beeld zoals een video werkt vaak goed, maar gebruik niet te veel bewegende afbeeldingen en plaats genoeg witruimte. Geef je lezer de rust om je boodschap goed te begrijpen.
  • Houd de tekst kort en krachtig. Wanneer je je lezer vermoeit, haakt deze zeker af. Schrijf dus geen ellenlange betogen!

De ideale indeling
Dan nu de indeling van je dienstenpagina. Wat zet je hierop en in welke volgorde? Om deze pagina tekstueel goed in te vullen raad ik je aan om mijn blog te lezen over het leren kennen van jouw ideale klant of te luisteren naar mijn 7e podcast aflevering. Het werkt namelijk het beste als je eerst helemaal in de huid van jouw ideale klant kruipt, zodat je precies begrijpt waar deze tegenaan loopt en behoefte aan heeft.

Zodra je dit helder hebt, kun je beginnen met opbouwen:

Pak eerst de aandacht met een sterke headline; de titel van jouw dienstenpagina. Plaats je belangrijkste boodschap nog boven de zogenaamde ‘vouw’ – het gedeelte dat zichtbaar is zonder dat je naar beneden moet scrollen. Een bezoeker bepaalt namelijk al in een paar seconden of hij blijft of niet!

Benoem dan datgene waar de klant tegenaan loopt: welke pijn of welk verlangen voelt jouw klant? Je kunt het uitlichten met een paar bullets en vragen of de lezer dit herkent. Of misschien had jij ooit hetzelfde probleem en beschrijf je die situatie vanuit jezelf; hoe het voor jou was voordat je de oplossing had gevonden. 

Beschrijf dan het plezier dat je ervaart van waar je nu bent, waar je klant ook kan komen als hij gebruik maakt van jouw dienst. Welk gevoel ervaart hij dan? Wat denkt hij? Benoem dit zo precies mogelijk.

Daarna ga je vertellen hoe jíj daar bent gekomen. Wat was jouw inzicht en jouw oplossing? En wat kan de klant doen om dit ook te bereiken? Dit is de plek om kort jouw dienst te beschrijven. Jouw oplossing voor het probleem van de klant.

Beschrijf dan ook welke voordelen iemand ervaart als hij met jou gaat werken. Hoe ziet zijn leven er dan uit? In welk opzicht is zijn leven verbetert en hoe merkt hij dit iedere dag? Dit mag je duidelijk beschrijven, bijvoorbeeld aan de hand van een aantal bullets.

En pas nú ga je vertellen hoe jouw dienst eruitziet. Dit mag heel precies, maar maak dit deel ook niet te lang. Het gaat er niet zozeer om hoe je het resultaat bereikt, maar dat je het resultaat bereikt. Benoem als je een programma aanbiedt bijvoorbeeld het aantal sessies, of de namen van de modules en welk resultaat elke module oplevert. Benoem ook eventueel de prijs en de bonussen die iemand krijgt als hij voor een programma kiest.

Spoor dan de lezer aan om actie te ondernemen. Plaats een button naar een betaalpagina om je dienst te kopen, of naar een agenda voor het maken van een intakegesprek. Een button naar wat jouw doel voor de pagina ook is!

Strooi daarna met testimonials. Plaats positieve ervaringen van mensen die al voor jouw dienst hebben gekozen. Die ervaringen moeten niet alleen vertellen hoe leuk het was om met je samen te werken, maar vooral ingaan op de resultaten die ze door jouw dienst hebben behaald. Houd dit dus in je achterhoofd als je om een referentie vraagt. Het werkt trouwens enorm goed om deze referenties op video te laten zien, maar een stukje tekst met een foto is ook al sterk.

Daarna ga je eventuele bezwaren wegnemen. Een klant heeft natuurlijk ook vragen bij jouw dienst, zoals: hoe lang duurt het programma? Waar vinden de bijeenkomsten plaats? Kan ik in termijnen betalen? Hoeveel tijd ben ik er per week aan kwijt? Noem maar op. Dit kun je zien als de veelgestelde vragen over je dienst, die jij probeert voor te zijn. 

Tot slot werk je naar een afsluiting. Vat je boodschap kort samen en plaats nog een keer een actiebutton. Na alles gelezen te hebben is je bezoeker als het goed is meer overtuigd dan ooit en klaar om actie te ondernemen!

Nog een tip: mocht je een formulier op de pagina plaatsen, maak het dan niet te ingewikkeld. Het zou zonde zijn als een koper daarop vastloopt. Vraag alleen om de belangrijkste informatie, dan kun je altijd later nog dieper ergens op ingaan.

In het kort…

Even concreet: 

  • Focus per pagina op 1 dienst met 1 doel
  • Houd je pagina visueel rustig en je tekst kort en krachtig
  • Trek de aandacht met een sterke headline

En schrijf in je dienstenpagina over:

  • Iemands pijn en verlangen
  • Het plezier dat de klant gaat ervaren
  • Jouw oplossing
  • De voordelen van jouw oplossing
  • Hoe jouw aanbod eruitziet en wat voor methode je hanteert
  • De bezwaren die iemand kan voelen – en neem ze weg
  • De actie die de lezer moet ondernemen om tot de oplossing te komen

Ik zou zeggen, ga ervoor! Ik ben benieuwd naar je.

Houd je meer van luisteren dan van lezen? Ik heb een eigen podcast over websites voor een vrijer ondernemersleven. In aflevering 9 kun je de inhoud van deze blog over de dienstenpagina nog eens rustig terugluisteren. 

Creëer ook een vrijer leven

Download gratis mijn e-book 'In 10 stappen naar een vrijer ondernemersleven' en ontdek:

⭐ hoe jouw website automatisch klanten binnenhaalt.
⭐ hoe jouw branding klanten aantrekt als een magneet.